Reizen door Zuid-Afrika - Reisverslag uit Kenton on Sea, Zuid-Afrika van Ceciel Kip - WaarBenJij.nu Reizen door Zuid-Afrika - Reisverslag uit Kenton on Sea, Zuid-Afrika van Ceciel Kip - WaarBenJij.nu

Reizen door Zuid-Afrika

Door: Ceciel Kip

Blijf op de hoogte en volg Ceciel

04 Januari 2014 | Zuid-Afrika, Kenton on Sea

Lieve allemaal,

Als allereerst wens ik jullie een Gelukkig nieuwjaar! Dat 2014 voor iedereen een mooi jaar mag worden!

Ik heb samen met pap en mam Oud en nieuw gevierd in Oudtshoorn. Niks geen vuurwerk, geen NYE party´s maar gewoon lekker onder de veranda, een heerlijk temperatuurtje en een fles champagne. Dat was wel een beetje anders dan in Nederland maar wij zijn ook goed het jaar in gegaan, want vandaag is het ongeveer 40 graden!

20 december rond een uurtje of 11 stond ik samen met Judith, pap en mam op te wachten. Het heeft een tijdje geduurd maar daar kwamen ze dan toch eindelijk aan. Na een dikke knuffel en een boel gepraat hebben we lekker geluncht en zijn we vervolgens naar UVIWE gegaan.
Daar was een kerstviering georganiseerd en er was zelf een Kerstman! Ja, met 35 graden.. De kinderen kregen allemaal een klein cadeautje en wat te eten.

Daarna hebben we Judith afgezet bij Rose en zijn wij naar Sebumo tude lounge gegaan. 12 kilometer dirt road, in Nederland beter bekend als zandweg, eenmaal aangekomen, verwelkomt door 2 mega grote honden en de eigenaren van de lodge. De koffers uitgepakt en toen hebben pap en mam maar snel een duik genomen in het zwembad, want die vonden het toch wel heel erg warm. S avonds heerlijk gegeten en door een goede regensbui, heerlijk koel geslapen. Dat vond ik tenminste.. De volgende dag een bush walk gedaan en heerlijk aan het zwembad gelegen.

De volgende dag door gereden Knysna, daar hadden we een afspraak met Magda Kock, 1 van de 2 kamamma´s waar we deze reis zouden verblijven. Een bijzondere ervaring, ze heeft voor ons gekookt en had 2 hele mooie opgemaakte kamers voor ons. We hebben veel gepraat en je komt er dan toch echt achter dat het een hele andere cultuur is en dat ´vroeger´ nog vers in hun geheugen zit. Ook zijn we Knysna even in geweest en hebben de Heads bezocht.

Vanuit Knysna zijn we naar Botierskop gereden. Dat was een game reserve park boven Mosselbaai, we sliepen hier in een tent, met kingsize bed ( ik moest op een veldbedje slapen) badkamer, buitendouche en airco. Dus dat was goed voor elkaar. Daar hebben we 2 overnachtingen gehad en meerdere safari’s gedaan. Één van de leukste dingen daar was de baby neushoorn van 2 maanden oud!! één van de minst leuke dingen was het paardrijden. Doodsbang dat ik was om op zo’n knol te zitten, maar heb het wel overleefd.

Vervolgens zijn we door het binnenland van Zuid-Afrika naar Madi Madi Lodge gereden, dit ligt bij Oudtshoorn. Na een nog langere dirt road dan naar Sebumo te hebben gereden kwamen we aan bij Madi Madi, een aan geweldige lodges aan een rivier en helemaal in the middle of nowhere. Wat een rust en wat een mooie omgeving. Toen we daar aankwamen hebben we meteen een bootcruise gedaan op de rivier en hebben verschillende antilopen en de Buffalo ’s gespot. In de main lodge was de tafel elke avond netjes gedekt en aten we met alle andere gasten. Dit was erg gezellig en hadden toch nog wel een kerst idee. De volgende ochtend hebben we een ochtend safari gedaan en hebben we weer een boot cruise gedaan. Avonds hebben we ook nog een nacht safari gedaan en hebben we nog giraffes, antilopen en zebra’s gezien.

Vanuit Madi Madi zijn we naar Kaapstad gereden. We kwamen vrijdag middag aan in Kaapstad en zijn meteen naar Waterfront gegaan om dat te bekijken, ook heb ik natuurlijk nog even gewinkeld. Zaterdag hebben we de Hop on Hop off tour gedaan en zijn de tafelberg op gegaan. Zondags zijn we op tijd vertrokken om de Peninsula tour te doen. Naar cape of good hope gereden via Chapman’s Peak. En daarna met mam souvenirtjes gekocht op de greenmarket!

Maandagochtend zijn we uit Kaapstad vertrokken richting Stellenbosch, daar even rond gelopen en toen verder gereden naar Franschhoek, beide erg leuke plaatsjes om even te bekijken. Daarna zijn we verder gereden naar Worcester, daar hebben we in een B & B geslapen en zijn de volgende ochtend ( oudjaars dag) door gereden naar Oudtshoorn.
We sliepen bij La plume, ongeveer een kwartiertje vanaf Oudtshoorn. Middags zijn we naar de Cango Caves gegaan, en meerder mensen hadden ons aangeraden om de adventure tour te doen. Nou dus 1 keer en nooit weer he, je moet door tunnels die nog geen 50 cm breed waren en over bukken en tijgeren echt verschrikkelijk. Ik ben er dus al snel mee opgehouden en ben nog steeds trots op pap die het allemaal wel heeft overleefd!
Avonds heerlijk gegeten en om 12 uur elkaar een gelukkig nieuwjaar gewenst.

De volgende dag doorgereden naar onze laatste bestemming Kirkwood, daar was het erg warm, dus optimaal genoten van het zwembad. Avonds kwam Anna, een Afrikaanse vrouw die voor ons kwam koken, voor ons had ze Roosterkoek gemaakt met kip en lam, aardappels en een salade, allemaal op haar manier. De volgende dag gingen wij naar Addo Elephant park, daar natuurlijk heeeeeel veel olifanten gezien, maar ook nog wel andere dieren zoals zebra’s en schildpadden. Anne had voor ons een heerlijke Afrikaanse lunch gemaakt met Vetkoek, dat is een soort oliebol. Als avond eten had ze voor ons een heerlijke curry gemaakt en zelf gemaakte vla, want vla uit een pak kon toch echt niet!!

Dit was alweer onze laatste avond van onze 2 weken vakantie door Zuid-Afrika, ik kan hier heel moeilijk foto’s uploaden, dus ze staan allemaal op Facebook! Ik heb echt een geweldige tijd gehad maar ben nu ook wel weer blij dat ik weer ‘thuis’ ben.

Het aftellen is nu begonnen, de teller staat nu op 29 dagen en daarna moet ik alweer naar Nederland.

Tot snel,
Xxx Ceciel

• 04 Januari 2014 - 16:27

Rianne TB:

Hoi Ceciel!
    Bedankt weer voor je mooie verslag!
    Het lezen ervan verveelt nog lang niet.
    Zuid-Afrika staat nog op mijn lijstje.. Tegen die tijd kan ik je vast wel om advies vragen ;-)
    Geniet van de laatste 29 dagen!!
    Liefs Rianne

• 04 Januari 2014 - 20:16

Ceciel:

Hoi Rianne,

nou gelukkig! ik kan je genoeg tips en tops geven, maar kan natuurlijk ook mee gaan als je persoonlijke gids!!
    Dankjewel! tot snel

xx

• 04 Januari 2014 - 20:21

Kim:

Super om je verslag weer te lezen meis

• 04 Januari 2014 - 21:08

Ankie:

Nog maar eventjes ^^

• 04 Januari 2014 - 21:51

Lucienne:

Hallo Ceciel,

Na een lange vliegreis zijn wij weer veilig terug in Oldenzaal. De afgelopen twee weken hebben we inderdaad veel van Zuid Afrika gezien en meegemaakt. We hebben nu zelf de vriendelijkheid van de mensen ervaren. De kennismaking met Kammamma Anna was heel bijzonder omdat zij in een Township woont en door het initiatief van de Dreamcather Foundation een eigen inkomen heeft door te koken bij de B&B van Magnolia Guesthouse.

Ceciel, geniet nog van de dagen dat je in Kenton verblijft en breng onze hartelijke groeten over aan Rose.

liefs mama

• 05 Januari 2014 - 00:04

Toos:

Hoi Ceciel,

Wat leuk om je reisverslag te lezen.. Lijkt me heeeeeeeeel gaaf .
    Geniet van je laatste maand in Zuid Afrika.
    Hartelijke groeten.

• 05 Januari 2014 - 00:04

Toos:

Hoi Ceciel,

Wat leuk om je reisverslag te lezen.. Lijkt me heeeeeeeeel gaaf .
    Geniet van je laatste maand in Zuid Afrika.
    Hartelijke groeten.